Bij CSG Anna Maria van Schurman (de AMS) leefde een heldere ambitie: we willen krachtig lesgeven én een lerende school zijn. Toen ze met deze ambitie bij ons aanklopten, hebben we twee diensten aangeboden die elkaar versterken. We zijn eerst aan de slag gegaan met individuele training in de klas, en daarna was het tijd voor een trainerscursus voor een groep van 11 docenten.
Grip op leren, groei in de klas
De individuele training ‘Didactiek die voor je werkt’ kun je met volle overtuiging hands-on noemen! We werkten on the job, samen met de docent, in en buiten de klas. De training gaat over het versterken van interactief en strategisch lesgeven, en dat is altijd maatwerk. We maken daarbij gebruik van een uniek lesmodel, dat wetenschappelijk onderbouwd is. Naast het maatwerk is daarin veel aandacht voor wat er al goed gaat, maar natuurlijk kijken we ook wat er beter kan. Docenten kregen door de training meer grip op het leerproces. En minstens zo mooi: ze zagen hun leerlingen groeien, omdat ze zelfstandiger, actiever én interactiever gingen leren.
Docenten worden trainers in de school: zo blijft de ontwikkeling leven
De volgende stap was het opleiden van 11 docenten tot trainer, zodat ze ook eigen collega’s de werkwijze uit ‘Didactiek die voor je werkt’ kunnen bijbrengen. De trainerscursus ‘Didactiek die voor je werkt’ bestaat uit 3 modules, met aandacht voor theorie, oefening en praktijkervaring. Inmiddels zijn de eerste 2 modules afgerond. We zien docenten die grote stappen zetten om zelf trainer te zijn binnen hun team. Ze tonen lef, nieuwsgierigheid en laten een sterke eigen visie zien! Tijdens de eerste twee intensieve modules doken zij in de theorie, oefenden ze gespreksvaardigheden en kregen ze ondersteuning bij het ontwikkelen van hun stevige visie op leren binnen hun eigen school.
Op dit moment begeleiden we ze nog in intervisie, zodat hun trainersrol en ook de principes van het lesmodel stevig wortelen. Want dát is duurzame ontwikkeling: mensen in de school die samen het leren blijven voeden.